Jaarverslag 2008-2009 S.V. Rokade

Al bijna traditiegetrouw volgt nu in normaal gesproken sarcastische stijl mijn jaarverslag. Echter, helaas heb ik geen reden om sarcastisch te zijn. Het was een prachtig seizoen. Ik zal kort even de vele hoogtepunten, let wel: ‘hoogtepunten’, langslopen.

Allereerst was er natuurlijk het ledenverlies. Ons lang gewaardeerd lid A.L uit G. zag zich genoodzaakt zijn lidmaatschap op te geven in verband met de gevolgen van het Haagse rookbeleid. Om in schaaktermen te blijven, de rokers staan pat, maar ons lid stond mat. Gelukkig kwam Willem terug op het honk en ook Bob mochten we verwelkomen zodat de teller toch op plus één is gekomen. Overigens heb ik geprobeerd om Bob OSBO-lid te maken zodat hij in ieder geval terug kan rijden bij de uitwedstrijden, maar helaas, hij gaat eerst nog proberen om op ons niveau te komen.

Nu dat we het toch over de OSBO hebben wil ik even de geweldige verrichtingen van onze beide teams in de OSBO-cup aanhalen. Met name het 2e is tot bijna de halve finale gekomen, sorry, dat was alweer een seizoen geleden, maar was wel heel mooi. Dit jaar vlogen beide teams er in de eerste ronde met 0-4 uit. We zullen onze deelname voor volgend seizoen nog maar eens overdenken.

Dan de interne competitie. Eerlijk gezegd zo weinig spanning, dat we geen enkele keer de ELNA hebben gehaald. Vanaf ronde 1 stond de uiteindelijke winnaar aan kop. Hij eindigde met straatlengtes voor op de rest zodat niemand in de gaten had op welk moment hij nu al kampioen was, ik geloof al 5 rondes voor het einde. Het behalen van zijn kampioenschap is zelfs zo stil aan ons voorbij gegaan dat we nog steeds een droge strot cq. Dorst hebben.

Dan de strijd om ’t Zwaantje-bokaal. Eigenlijk ook heel saai en voorspelbaar. Jan won hem voor de zoveelste keer en mag hem nu eindelijk houden. Wel was het verrassend dat geen Halma-speler, maar Adje tegen Jan in de finale speelde. Heel eerlijk gezegd hadden we stiekem gehoopt dat een outsider hem zou winnen, zelfs Jan, onze sportiefste speler, gunde het hem.

Dan wil ik nog even memoreren aan het Jan Lanke toernooi 2009. Ook hier, naast een geweldige opkomst met dito sfeer, geen winnaar uit de gelederen van Rokade. Zou het er ooit van komen? De enige winnaar was weer onze Penningmeester.

Valt er nog iets werkelijks positiefs te vertellen? Ik heb er lang over na moeten denken en kon alleen het feit verzinnen dat onze voorzitter weer eens op cruciale momenten schittert door afwezigheid. O ja, ik zag nog een klein artikeltje in de ELNA. Iets van een kampioenschap van een van onze lagere teams. Geintje schaakvrienden; Rokade 2 heeft een geweldige prestatie geleverd! We zijn kampioen geworden en dat zullen ze in de 2e klasse weten! We zoeken versterking om ons te kunnen handhaven, in de wandelgangen verneem ik namen als Jan T., Loek van W., Daniel S. en een zekere Fritz? Nou we zullen het zien, maar ik heb er goede hoop op. Ik zie het als het begin van een grote bloei van onze vereniging die ons doet denken aan het Ajax van begin jaren 70.

Zoals gebruikelijk aan het einde van het jaarverslag de doelstelling voor het komend seizoen vanuit het bestuur: lijfsbehoud in de 2e klasse, maar vooral behoud van gezelligheid!

Iedereen een prettig zomerreces, met daarin een bijeenkomst bij Markant waarvoor u nog een uitnodiging van de voorzitter zal ontvangen, en tot de laatste donderdag van augustus 2009!

Ruud Goossens

Secretaris SV Rokade