Jaarverslag 2009-2010 van S.V. Rokade.

Alweer een jaar voorbij. Wat gaat de tijd toch snel. Ik kan me nog herinneren wat een feeststemming er een jaar geleden heerste. Het tweede werd kampioen en vierde dit met veel bier! Maar dit jaar was totaal anders. De spanning in de OSBO-competitie was al snel weg toen Rokade 1 in de derde ronde verloor van de schaakmaatjes. Ondanks het overgewicht, sorry overwicht in ELO-punten, werden door Rokade enkele partijen kinderlijk eenvoudig weggegeven, zelfs de en passant-regel werd even vergeten en waren de maatjes een maat te groot. Het seizoen werd plichtmatig uitgespeeld en volgend jaar gaat Rokade 1 het in versterkte samenstelling nogmaals proberen om de 1e klasse te bereiken.

Dan het tweede team van Rokade. Onder aanvoering van Captain Iglo, die van een hecht team een berg los zand wist te maken, was degradatie tot op werkelijke de laatste speelseconde van de poule nog mogelijk. Koelbloedig en zenuwslopend werd klassebehoud gerealiseerd.

Naast de OSBO-competitie is er nog de strijd om de OSBO-cup. Altijd goed voor vele kilometers voorbereidend schaakplezier, sterk gemotiveerde spelers die het een ware eer vinden om uit te mogen komen in de superselectie, het crème de la crème van Rokade. Met veel pijn en moeite werden er 4 vrijwilligers gevonden om tegen Koningswaal een bijna stunt te realiseren. Maar we weten allemaal hoe moeilijk het is om de prestaties van de legendarische Cupfighters van het seizoen 2007/2008 te evenaren.

Tot zover mijn terugblik over de OSBO-wedstrijden. Ik wil mij nu even wijden aan de interne strijd. Halverwege het seizoen leek de uiteindelijke winnaar zich al af te tekenen. Hij bleef maar winnen terwijl de rest onderling veel punten liet liggen. Zo’n 3 wedstrijden voor het einde werd er al gerekend of Marinus al kampioen was. Nee, theoretisch gezien kon hij nog worden ingehaald. En het onmogelijke geschiedde. Zijn laatste wedstrijd werd door zijn bijzonder trouwe opkomst niet meer meegerekend. Als een soort schijnspanning werden Menno en Gert-Jan tegen elkaar ingedeeld. Een laffe salonremise en Marinus zou kampioen zijn. Tegen ieders verwachting in maakten zij er een echte wedstrijd van. Het zal altijd geheim blijven hoeveel geld er onder tafel geschoven is. Met gemengde gevoelens werd Menno gefeliciteerd en kreeg hij weer een jaar de protserige cup, alsmede een fikse barrekening, in zijn bezit.

Dan wil ik nog even ons bekergevecht aanhalen. De ’t Zwaantje-cup gaat dit jaar naar Erwin. Uiteindelijk heeft hij deze felbegeerde beker in zijn bezit gekregen. Hiervoor heeft hij zelfs lid moeten worden van Rokade! Met zijn lidmaatschap zijn we als vereniging ook heel erg blij omdat we nu uiteindelijk een winnaar van het Jan Lanke toernooi uit eigen geledingen hebben! Erwin, gefeliciteerd.

Dan nog even terugkomend op fusie-perikelen met buurtverenigingen zoals Aalten en Groenlo. Ik denk dat Rokade nog 1 jaartje op dit niveau moet presteren en Aalten is om. De buurtbus rijdt dan op donderdag via Aalten naar Dinxperlo om Hans (de remise koning van dit seizoen) thuis te brengen. Wat Groenlo betreft, ze willen wel, maar die extra contributieheffing van onze Penningmeester houdt hun nog tegen. Misschien dat de nieuwe penningmeester hier nog wat aan kan doen en kunnen we over een paar jaar als RAGgers (afkorting van Rokade Aalten Groenlo) WSG voorbij streven.

De nieuwe penningmeester? Ja, na ruim 10 jaar verruilt Marnon zijn functie voor die van Wedstrijdleider van de interne competitie. Het voordeel is dat er dan geen smoesjes meer zijn waarom de website niet tijdig is bijgewerkt. Alles in 1 hand. Marnon, bedankt en we hebben vertrouwen in het feit dat jij zorgt voor een vlekkenloze wedstrijdindeling zoals Cas de afgelopen 2 seizoenen gedaan heeft. Voor Cas is het geen makkelijk jaar geweest, waardoor hij ook niet iedere week aanwezig kon zijn. Toch wist hij het altijd weer te regelen. Met bewondering danken wij jou voor de afgelopen seizoenen. Gelukkig blijft Cas binnen het bestuur in de functie van penningmeester.

De meeste hoogtepunten heb ik weer de revue laten passeren, mocht ik iets en passant vergeten zijn, mijn excuses. Maar ik denk dat wij ons met recht een van de gezelligste schaakverenigingen van Lichtenvoorde mogen noemen en misschien wel van de Achterhoek of zelfs Gelderland en daar mogen jullie trots op zijn! Iedereen bedankt hiervoor en nu is mijn A4-tje weer vol!