Jaarverslag SV Rokade seizoen 2013-2014

Vorig jaar om deze tijd zaten wij hier met minder leden, andere leden; ik ben blij dat onze vereniging veranderd en dynamisch is.

De schaakwereld is een redelijk gesloten wereld die conservatisme hoog in het vaandel heeft staan. Wij ervaren iedere dag de wijze waarop de OSBO en KNSB met haar leden, wij de verenigingen dus, om gaan. Stilstand is achteruitgang en dat is ook wat je ziet. Ledenaantallen die in hoog tempo terug lopen, aantallen teams die steeds minder wordt, etc.. De bonden zoeken de oplossing in het schaaktechnische; teams met minder mensen of andere kunstgrepen. Niemand schijnt zich af te vragen wat de reden is van de teruggang in leden. Neem onze vereniging… al jaren hebben wij rond de 30 leden, gelukkig dit jaar een aantal meer. Dat is uniek in deze tijd, wij zijn dan ook van een kleine tot middelgrote vereniging zo’n 30 jaar geleden opgeklommen naar een middelgrote tot grote vereniging in Oost-Gelderland en straks in het gehele OSBO-gebied.

Ook wij als bestuur willen vernieuwen, vandaar nog steeds de oproep om de dubbelfunctie van Ruud op te heffen… Maar ook, later deze vergadering komt dit aan de orde, om andere vormen van schaken in te voeren. Waarom zijn wij succesvol als vereniging? Omdat bij ons, naar mijn mening, het sociale aspect voorop staat. Iedere donderdag wordt er wel gelachen om iemand of iets, het bier vloeit en o ja… we schaken ook nog en nog serieus ook soms. Door wat andere vormen in te brengen, die ook ruimte laten voor kabaal, bier en bitterballen proberen we anders te zijn dan anderen. Laten wij maar bekend staan als ‘de leukste vereniging van de Achterhoek’. Ook het jaarlijkse Jan Lanke toernooi wat de komende winter alweer voor de 25e keer gehouden wordt ademt die sfeer uit.

Een vereniging bestaat uit betere en minder goede spelers, zo ook de onze. Om te overleven moet je een juiste mix hebben en is een minimum aantal leden wel een vereiste. Wij zitten met onze ruim 30 leden aan de goede kant maar de scheidslijn is dun. Afgelopen jaar was voor het eerste sinds jaren, misschien wel voor het eerst, dat de Rokade met 3 teams extern speelde. Dit willen we volgend seizoen graag zo houden. Het 3e herstelde zich goed na een matig begin, het 2e hadden we hoger ingeschat en het 1e heeft het geluk afgedwongen waardoor promotie een feit werd. Rokade 1 in de promotieklasse, op de nominatie voor sportteam van het jaar; daar moeten we wat reclame omheen zien te maken; in combinatie met 25 jaar Jan Lanke toernooi.

Vorig jaar heb ik iedereen opgeroepen eens iemand mee te nemen, bij 10 nieuwe leden zou ik een borrel regelen, bij 20 een bbq. Helaas voor ons allemaal is dat niet het geval hoewel we op de juiste weg zijn. Voor volgend seizoen hopen we de strategie te verleggen naar groepsbenadering. Hierover meer als we het over financiën en huisvesting hebben. Voor nu hoop ik dat we volgend seizoen weer net zoveel lol kunnen hebben als dit seizoen, om 1 persoon te noemen… Adje heeft dan wel problemen met zijn ogen maar niet met zijn humor en stembanden. Ik hoop ook dat we volgend seizoen weer met 3 teams extern kunnen spelen en dat we weer wat te vieren hebben. En last but not least hoop ik iedereen na de vakantie weer in goede gezondheid terug te zien.

Gert-Jan van Vliet

Voorzitter SV Rokade